درمان بواسیر با روش عمل جراحی هموروئیدکتومی
نوشته شده توسط : گروه صنعتی شاه محمدی

درمان بواسیر با روش عمل جراحی هموروئیدکتومی : بیماری بواسیر به تورم و گشاد شدن عروق مقعدی گفته می شود . این بیماری با علایمی مانند درد ، سوزش ، خارش ، زائده های بیرون زده از مقعد ، خونریزی و … همراه است . یکی از روش های درمان بیماری بواسیر روش هموروئید کتومی می باشد . این روش را می توان به عنوان درمان قطعی بیماری بواسیر دانست . اما این روش درمان همراه با عوارض و مشکلات خاص خود است . پس لازم است قبل از انجام هموروئیدکتومی به طور کامل با این روش آشنایی یابید .

هموروئیدکتومی چیست؟

در واقع هموروئیدکتومی، به جراحی برداشت بافت هموروئیدی گفته می شود. این روش درمانی می تواند در درمان بواسیر های درجه ۳ و ۴ که موجب بیرون زدن زائده های گوشتی از مقعد شده است، کاربرد داشته باشد. و با استفاده از تکنیک های مختلف رابربند، استاپلر، اسفنگتروتومی داخلی-جانبی، هموروئیدکتومی باز و هموروئیدکتومی بسته انجام می شود. که در ادامه به توضیح دو مورد از پرکاربرد ترین این تکنیک ها می پردازیم:

دو مورد از پرکاربردترین تکنیک های هموروئیدکتومی

  1. هموروئیدکتومی بسته : این روش درمان اغلب در درمان هموروئید های داخلی و یا عروقی که داخل کانال مقعد قرار دارند، کاربرد دارد. برای برداشت بافت هموروئیدی می بایست، موضع هموروئید با استفاده از چاقو، قیچی، الکتروکوتر و یا لیزر برش داده شود. پس از برداشت بافت و ترمیم موضع، محل برش با استفاده از نخ مخصوصی بخیه زده می شود. این روش درمان در حدود ۹۵% از موارد موفق به درمان بیماری می شود.
  2. هموروئیدکتومی باز : این روش نیز مشابه روش قبلی انجام می شود، با این تفاوت که زخم باز رها شده و بخیه زده نمی شود. البته در مواردی که موضع زخم مناسب نبوده و یا احتمال عفونت وجود دارد، از ترکیب روش باز و بسته استفاده می شود.

درمان بواسیر با روش عمل جراحی هموروئیدکتومی

مراقبت بعد از جراحی بواسیر هموروئیدکتومی

با انجام برخی مراقبت ها و رعایت بعضی از نکات بعد از عمل می توان عوارض و خطرات احتمالی بواسیر را کاهش داد و یا از آنها جلوگیری نمود. همچنین رعایت این نکات می تواند نتیجه درمان را تضمین کرده و مانع از برگشت مجدد بواسیر گردد. برخی از مهمترین درمان های بعد از هموروئیدکتومی به این شرح است :

مصرف فیبر : فیبر ماده ای مغذی و موثر در درمان یبوست است. فیبر در دو نوع محلول در آب و محلول در چربی یافت می شود. بدن انسان قابلیت هضم فیبر را ندارد. در نتیجه این ماده در روده ها تجمع کرده و موجب افزایش حجم مدفوع می شود. فیبر را می توان در سبزیجات، میوه ها و غلات یافت.

آب کافی : میزان کافی مصرف آب می تواند موجب نرم نمودن مدفوع شود. که این امر در جلوگیری از یبوست موثر است. هیدراته نگه داشتن بدن در خروج سریعتر سموم از بدن نیز موثر است. بنابراین بهتر است هر فرد در طول روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشد.

حمام سیتز : قرار دادن ناحیه کفل در لگن و یا آب درمانی می تواند به بهبود سریعتر زخم کمک نماید. استفاده از حمام سیتز در پیشگیری از عفونت نیز موثر است. برای افزایش تاثیر این روش می توان مقداری جوش شیرین به آن افزود.

داروها : بعد از عمل معمولا پزشک مصرف برخی داروها مانند مسکن و آنتی بیوتیک را برای جلوگیری از درد و عفونت توصیه می کند.

ورزش : انجام ورزش و تحرک می تواند به افزایش گردش خون، بهبود عملکرد روده و درمان سریع تر زخم کمک نماید. برای این منظور انجام ورزش های سبک نظیر پیاده روی توصیه می شود. از انجام ورزشهای سنگین بپرهیزید.

مراقبت از زخم : برای مراقبت از زخم ضمن رعایت بهداشت مقعد بدون زیاده روی، می توانید هنگام نشستن از یک بالش نرم دوناتی شکل استفاده نمایید.

تعویض مرتب پانسمان : به منظور جلوگیری از عفونت زخم، تعویض مرتب پانسمان توصیه می شود.


درمان بواسیر با روش عمل جراحی هموروئیدکتومی

روش هموروئیدکتومی با چه خطرات و عوارضی همراه است؟

 بعد از این عمل جراحی با این روش ممکن است، نتیجه دلخواه حاصل نشود و یا عوارض جانبی گریبان بیمار را بگیرد. مهمترین عوارض جانبی که ممکن است، پس از عمل هموروئیدکتومی رخ دهد، به این شرح است :

  • خونریزی آنال
  • تشکیل لخته خون در محل برش
  • مشکلات دفع
  • عفونت
  • انسداد روده و یا تنگ شدن کانال مقعد
  • فیستول و یا عود مجدد بواسیر
  • پرولاپس رکتوم

چرا روش هموروئید کتومی امروزه کمتر کاربرد دارد؟

این روش تحت بیهوشی و در بیمارستان انجام می شود. این امر نیازمند زمانی طولانی است و شاید برای همه افراد مقدور نباشد. از طرفی تزریق داروی بیهوشی همراه با عوارض خاص خود است و بسیاری از افراد به دلیل بیماری های خاص توانایی استفاده از این روش درمانی را ندارند، همچنین همانطور که قبلا توضیح دادیم این بیماری با مشکلات و عوارضی نیز همراه است. و با وجود تمامی این خطرها هنوز هم به عنوان درمان کاملا قطعی بیماری شناخته نمی شود، و امروزه کمتر مورد توجه قرار می گیرد. روش های بهتری جایگزین هموروئیدکتومی شده است که هیچ یک از مشکلات مربوط به آن را ندارد.

بهترین روش درمان بیماری بواسیر، لیزر درمانی است. درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر روشی مطمئن و قطعی است که به طور کلی بافت های آسیب دیده را درمان می کند و از عود مجدد بیماری جلوگیری می کند. به علاوه لیزر درمانی سرپایی انجام شده و نیازی به بستری در بیمارستان و تزریق داروی بیهوشی نخواهد داشت. البته لازم است بعد از جراحی مراقبت های مخصوصی را در نظر داشته باشید تا از عود مجدد بیماری جلوگیری به عمل آورید.

هزینه و پوشش درمانی روش هموروئیدکتومی

در این رابطه باید در نظر داشت که بیمه ی شما از چه نوعی است و چه نوع درمان هایی را تحت پوشش خود قرار داده است. اگر روش درمانی هموروئیدکتومی به عنوان یک درمان ضروری برای درمان بواسیر مطرح باشد آن هم در شرایطی که سایر روش های درمان بواسیر با شکست مواجه شده باشند و گواهی های پزشکی مربوطه هم در دسترس باشد ممکن است برخی بیمه گران آن را به عهده بگیرند. بهتر است در این رابطه با بیمه گر خود مشورت کنید .

مرکز تخصصی درمان بیماری های نشیمنگاهی شفا کلینیک

ما توانسته ایم با بهره گیری از بهترین و برترین دستگاه های روز دنیا در محیطی کاملا بهداشتی توسط کادری مجرب و حرفه ای و همچنین پزشک متخصص اقدام به درمان بیماری های نشیمنگاهی از جمله درمان بواسیر، درمان شقاق ( درمان فیشر )، درمان کیست مویی، درمان فیستول، درمان توده های ناحیه تناسلی، درمان زگیل تناسلی به طور تخصصی و بدون درد و بیهوشی نموده و رضایت بیماران عزیز را جلب نمائیم و در سریع ترین زمان ممکن آن ها بهبود دهیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید





:: برچسب‌ها: بواسیر , جراحی بواسیر , درمان بواسیر , بیماری های نشیمنگاهی , ,
:: بازدید از این مطلب : 398
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 آذر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: